Hoe verhoudt bezoek en omzet zich? En de winstmarge? Het is weer eindejaar geweest en voor mij een tijd om de cijfers te analyseren. We analyseren op reguliere basis de analytics-data van de winkels, om daarmee de winkels te ondersteunen en te verbeteren. Meer omzet is met een CommerceXL, vooral een kwestie van dynamiek; het bezig zijn met de consument en de mogelijkheden van de CommerceXL benutten. Deze keer heb ik doorgerekend hoe de bezoekers-aantallen en omzet zich verhouden. Direct gevolgd door hoe bezoekers en pageviews zich met de marge zich verhoudt.
De basis
De basis van de bepaling zijn de Google-analytics gegevens. Veel gegevens spelen mee en voor dit voorbeeld neem ik de "Bezoeken" en "Paginaweergaven" als uitgangspunt. De cijfers zijn voor de leesbaarheid hier en daar afgerond.
We bekijken het analyticscijfer "Bezoeken". Dit geeft alle bezoeken van mensen aan de webwinkel weer: dit zijn dus klanten, de concurrenten en alle gewone kijkers (de meerderheid) die niets kopen tesamen.
De voorbeeld winkel
Neem even deze winkel. Je ziet een kleine 70.000 bezoeken, waarvan er een kleine 40.000 unieke bezoekers waren. Dan heb je toch mooi een kleine stad in je winkel gehad ;-). Bijzonder is ook dat in onze winkel een kleine 10 pagina's per bezoek bekeken wordt. Dat laat zien hoe effectief de 'verleiding' in de site werkt, maar dat is voor een andere blog. In gemiddeld drie minuten koopt de consument de mooie artikelen. Dat is dan toch snel vinden en afrekenen, zou je denken. Het is echter een vertekening. Deze winkel heeft een kleine 3000 bestellingen verwerkt. De bestellingen duren langer, de overige bezoeken korter (zoals blijkt uit de geanalyseerde 'per dag' gegevens).
|
Dit is een vrij regulier jaar in deze winkels. Je ziet hiernaast een indruk van de piektijden; Betere tijden rond de kerst, 'hoog' in januari en februari en tweede piek na de vakantie.
Dan even doorrekenen. We zien we dan
omzet per bezoeker
€ 1,50 (en € 2,50 per unieke bezoeker)
omzet per bekeken pagina
€ 0,15
|
Op zich al interessant en cijfers waar veel webwinkels van dromen. Verder analyserend, heb ik uit de berg data, bestellingen, retouren etc., een indruk van de marge gevormd.
Uitgaande van diverse uitverkopen en reguliere verkoop zijn dit de nettocijfers.
|
marge per bezoeker
€ 0,55 (en € 0,90 per unieke bezoeker)
marge per bekeken pagina
€ 0,06
|
|
Omzet per bezoeker: spreiding tussen een stuk of tien winkels loopt van € 0,25 tot zo'n € 2,50.
Let wel, het is een gemiddelde over een jaar. Het gaat om de indruk. Een beetje gevoel voor wat betekenen nu 'gewone bezoekers'. En een beetje handvat voor uw SEO en advertentieplanning. Normaliter bekijken we conversie en specifieke bezoekers.
|
Onze kosten. Natuurlijk ben ik ook op zoek of wij als Mondialers een beetje goed bezig zijn geweest. Hebben onze klanten plezier gehad van onze activiteiten? Kunnen we op bepaalde vlakken meer bijdragen?
Het blijkt dat de klanten, die al langer met de CommerceXL draaien, zo'n 2% tot 5% aan onze diensten uitgeven. Met name operationele ondersteuning en beheer. Bij de groep klanten die energiek hun online omzet aan het vergroten zijn, loopt dit op tot zo'n 25%.
|
Making money...
Even gedacht als de online-marketeer: Als bezoek nou € 0, 55 marge bijdraagt, en we zouden het bezoek vergroten met 10%, dan levert dat enige duizenden euro's méér Marge op.
Het is maar een idee om met cijfers eens met uw marketingbureau om tafel te gaan zitten.
|
Voor vragen over omzet, kosten, prestaties en SEO-berekening kun je direct mailen met ons op [email protected]